Her ser du en kort gennemgang af de seneste tilføjelser og opdateringer til Degoans system og håndbøger. De fleste links vil kun virke hvis du er logget ind som administrator for en virksomhed.
Læg din egen tekst forrest
Hidtil har man kun kunnet lægge en tekst ind efter Degoans tekst i personalehåndbogen. Nu kan man vælge at lægge teksten foran Degoans tekst.
Du skal bare skrive teksten i tekstfeltet og sætte et √ i kassen med teksten: Sæt din egen tekst først.
Det var et ønske fra en af vore abonnenter, som vi nemt kunne opfylde - nu kommer det alle abonnenter til gode.
Tvillingeforældre har ret til ekstra orlov - se Ledelseshåndbogen
Fra d. 1. maj 2024 har forældre til tvillinger ret til 26 ugers ekstra orlov. 13 uger til hver, inden børnene fylder 1 år.
Opdateringen er sket i Ledelseshåndbogen.
Som virksomhedsadministrator skal man selv opdatere personalehåndbogen, hvis man synes, at det er relevant at vide for alle medarbejdere.
Igen i år deltager Degoan i HR-messen Træfpunkt 2024 i Øksnehallen i København.
Vi er på stand 147 lige ved siden af cafe-området.
Sæt allerede nu kryds i kalenderen - 25. og 26. september 2024
Tidsregistrering
I Ledelseshåndbogen finder du de krav og gode ting at huske, når virksomheden skal have styr på tidsregistreringen.
Her finder du også forslag til, hvad virksomhedens politik om arbejdstidsregistrering skal indeholde.
I personalehåndbogen har vi bare tilføjet denne tekst:
Som medarbejder i (Virksomhed) har du pligt til at registrere din arbejdstid. Nogle medarbejdere er ikke pligtige til at registrere arbejdstiden.
Se i dit ansættelsesbevis, om du har pligt til at registrere din arbejdstid. Hvis der ikke nævnt noget om registrering af arbejdstid, skal du spørge din nærmeste leder eller HR.
Degoan vil opfordre til, at man som virksomhedsadministrator skriver noget om de regler, der gælder i virksomheden. Fx hvilket system man bruger, virksomhedens politik mv.
Når en medarbejder holder op i virksomheden, så anbefaler vi at man ikke sletter pågældende i håndbogssystemet, men blot deaktiverer kontoen.
Det kan gøres for hver enkelt medarbejder inde fra medarbejderadministrationen, hvor man redigerer medarbejderen, og fjerner krydset i boksen Aktiv.
Dette vil betyde at medarbejderen stadig findes i systemet, men ikke længere har adgang - og ikke længere tæller med som en brugt licens.
Fordelen er, at alle oplysninger om medarbejderen stadig er tilgængelige, fx sidebesøg og log med tilsendte mails og SMS'er. Disse kan måske være praktiske at have adgang til, hvis man har brug for information om en tidligere ansat.
Desuden kan man uden videre aktivere kontoen igen, og den relevante medarbejder vil så have alle sine oplysninger, og fuld adgang fuldkommen ligesom tidligere, hvilket er langt mere praktisk end at skulle oprette medarbejderen påny.
Ikke alle medarbejdere ved, at de skal passe på med at tage billeder i private hjem eller i andre virksomheder. Hvis man gør noget forkert, kan man blive straffet - endda med fængsel i op til et halvt år!
Du skal selv vælge siden til - det gør du under Alle sider.
Der er stor forskel på, hvordan virksomheder vil bruge AI/kunstig intelligens.
Du kan nu tilvælge en side om AI i personalehåndbogen under Alle sider, og vælge den tekst der gælder for din virksomhed. Du kan selvfølgelig også selv skrive en tekst eller tilføje til vores.
Vi har tilføjet indhold som følge af den nye lovgivning om registrering af arbejdstid, som træder i kraft d. 1. juli 2024.
Der er et afsnit rettet mod ledelsen i ledelseshåndbogen, og hvis det er aktuelt, kan der tilvælges en side i personalehåndbogen, som informerer medarbejderne om kravene til tidsregistrering. Dette sker under Alle sider, hvor siden findes i temaet Løn og arbejdstider.